†††

Welkom Gast [Aanmelden]
Uw laatste bezoek: 20-01-2018, 04:34 Vernieuwen


ForumModelbouwRadiografische truckswerken met messing

Afdrukbare versie   Doorsturen   Struktuur weergave « Vorige onderwerp | Volgende onderwerp »
Spring naar nieuwste reaktie »
29-11-2005, 09:08

demian1290


Ere lid

Aangemeld: 20-08-2004
Totaal aantal reactie's: 221
werken met messing

    Hallo,

    Ik wil eens proberen om met messing te gaan werken.
    Heeft iemand tips hoe je met dit materiaal moet werken?

    Is dit bijvoorbeeld met een blikschaar te knippen? Hoe soldeer je dit, gewoon met je boutje en tin of op de loodgieters manier met brander, vloeier, tin?

    Alvast bedankt voor de tips.

    Marco

29-11-2005, 12:46

Peerke


Ere lid

Aangemeld: 09-07-2004
Totaal aantal reactie's: 737
Re: werken met messing (Re: demian1290)

    HOI
    marco.
    knippen lijkt me niet de beste oplossing.
    een figuurzaag is wat ik voor messing gebruik. uiteraard met een metaalzaagje. ( en veel zaagjes op voorraad hebben)

    het messing is inderdaad gewoon te solderen met een bout.
    alleen heb ik een redelijk grote liggen van 100 watt.
    want meestal zijn dat dan grotere componenten. en krijg je het met een kleinere bout niet warm.

    en je moet er goed rekening mee houden dat je het niet te warm maakt. anders verbrand je de zink. en hou je alleen koper over. wat weer minder sterk is.
    dus als het soldeertin wil vloeien is het heet genoeg.

    succes Peerke


    mijn website verhuisd naar andere provider er zullen vast een paar foto's missen.

    nu wat trucks afmaken. XF klaar.

    www.pvr-modelbouw.nl

    voorzitter TechTeam. www.mtc-techteam.nl

29-11-2005, 13:37

demian1290


Ere lid

Aangemeld: 20-08-2004
Totaal aantal reactie's: 221
Re: werken met messing (Re: demian1290)

    Oke bedankt.

    Maar je hebt dus geen vloeier nodig?
    En moet je de verbindingen nog eerst opruwen met fijn schuurpapier voor een goede hechting?

    Ik heb een weller soldeerbout met een losse punt (groot en klein) deze kan ik dus met de normale tin die ik ook voor electra gebruik gebruiken?

    En hoe sterk is een soldeer verbinding?

    Marco

29-11-2005, 22:28

Henk


Ere lid

Aangemeld: 17-08-2004
Totaal aantal reactie's: 545
Re: werken met messing (Re: demian1290)

    Ha marcel,

    soldeertin voor elektronica bevat meestal zeer weinig vloeimiddel. Ik denk dat je beter tin uit de bouwmarkt kunt gebruiken, zoals voor gebruik bij waterleidingen e.d. Meestal moet je hier echter wel vloeimiddel bij gebruiken (hoewel er dacht ik ook tin is waar het vloeimiddel al in zit dit zou je even moeten bekjken in de bouwmarkt)

    verder moet je inderdaad de soldeerplaats wel goed ontvetten en een beetje opruwen kan ook geen kwaad.
    Let er wel op dat messing zeer snel oxcideerd. Zodra het niet meer echt glansy\t is het eigenlijk al te laat. niet te ver vooruit werken dus met het schoonmaken.

    Klem de delen goed op elkaar (na het onvetten) voorzie de te solderen plaats zonodig van vloeimiddel, verwarm de soldeerplaats gelijkmatig, en zolan dat het tin net smelt. Laat de soldeerplaats ook rustig afkoelen, niet forceren met water of zo, anders 'schrikt' de soldering, en loop je risico op kleine haarscheurtjes.

    Zelf heb ik (npg) niet zoveel ervaring met solderen van messing, dus als ik iets verkeerds gezegt hebt zijn er vast wel mensen die mij kunnen corrigeren.

    succes met oefenen


    Greetz

    Henk

    Modelbouw Vereniging Papendrecht

30-11-2005, 22:15

Torpedo bouwer


Ere lid

Aangemeld: 24-10-2005
Totaal aantal reactie's: 525
Re: werken met messing (Re: demian1290)

    Hoi Marco
    Ik sluit me helemaal bij de reactie van Henk aan.
    Voor mijn model gebruik ik ook vloeimiddel.
    Een hand soldeerbout van 50 Watt.
    Als je plaat niet te dik is zeg 0,5 mm kan je deze knippen met een blikschaar,dat geeft wel een kartelrandje dus is na het knippen zit ik vaak nog te vijlen.
    Is de plaat 1 mm of dikker en je gaat hem dan knippen dan wordt het uitgeknipte deel vaak krom.
    Wil ik dat niet dan is een ijzerzaagje mijn gereedschap.
    Ik teken af met een watervaste fineliner stift of een kraspen.
    Op een soldeer verbinding mogen geen krachten staan
    Het is meer als afdichting bedoeld denk maar aan
    hoe een koperen waterleiding met knietjes gesoldeerd is ,het moet eigenlijk al helemaal passen. De soldeering is niet om het vast te zetten
    want daar zijn beugels voor maar voor de afdichting.
    Dus is het zaak om alles als een bouwpakket te buigen en het dan met klemmen op zijn plaats te houden en in plaats van lijm soldeertin te gebruiken.
    Ik heb mijn model trouwens eerst van dik papier gemaakt,zo kreeg ik een beter inzicht van hoe het een en ander gezaagd en gebogen moest worden.
    Die uitslag zoals dat heet heb ik toen overgenomen op de messing plaat.
    Succes met bouwen..


01-12-2005, 09:07

demian1290


Ere lid

Aangemeld: 20-08-2004
Totaal aantal reactie's: 221
Re: werken met messing (Re: demian1290)

    Bedankt voor de tips!

    Als ik het goed begrijp is het dus niet geschikt als er enige kracht op komt te staan.
    Ik wil namelijk een snelkoppeling maken voor mijn shovel zodat ik makelijk bakken, lepels enz kan wisselen. Is abs misschien dan beter geschikt hiervoor? of kan ik het toch gewoon met messing doen?

    gr
    marco

01-12-2005, 11:45

wedico-robbe


Ere lid

Aangemeld: 16-10-2005
Totaal aantal reactie's: 467
Re: werken met messing (Re: demian1290)

    hoi,

    messing lijkt mij sterker en mooier voor het eindeffct.
    ABS is veel makkelijker om te maken.
    succes met de bouw.


    Groeten Frank

    Teveel indeeŽn - te weinig tijd - te weinig geld - en geen goed gereedschap:P

01-12-2005, 19:51

demian1290


Ere lid

Aangemeld: 20-08-2004
Totaal aantal reactie's: 221
Re: werken met messing (Re: demian1290)

    Jongens waar halen jullie je messing?

    Ben nete bij de plaatselijke bouwmarkt geweest (Praxis megastore) maar daar hebben ze alleen leidingwerk.

    ik hoor het graag van jullie.

    groeten
    Marco

01-12-2005, 20:02

peter


Ere lid

Aangemeld: 06-09-2004
Totaal aantal reactie's: 360
Re: werken met messing (Re: demian1290)

    Het messing wat ik gebruik voor mijn Spierings vouwkraan komt bij de metaalwinkel in Rotterdam vandaan.

    http://www.metaalwinkel.nl

    Groetjes Peter


    Groetjes Peter

01-12-2005, 20:48

demian1290


Ere lid

Aangemeld: 20-08-2004
Totaal aantal reactie's: 221
Re: werken met messing (Re: demian1290)

    Hoi Peter,

    wat gebruik je dan halfhard of zacht?
    en welke dikte is het beste en makkelijkste te verwerken? 0,5 of 1mm

    gr
    marco

01-12-2005, 22:08

peter


Ere lid

Aangemeld: 06-09-2004
Totaal aantal reactie's: 360
Re: werken met messing (Re: demian1290)

    Hoi Marco,

    De giek delen zijn van vierkant messing met een wanddikte van 0,5mm deze heb ik met een gewoon gasbrandertje gesoldeerd met 0,7mm tin/lood 60/40 soldeer van het merk Griffon te koop bij de doe-het-zelf zaken.

    cabine en dergelijke maak ik van A.B.S. dus niet van messing en heb daar geen ervaring mee kan ik je helaas niet verder mee helpen.

    Ik denk dat 0,5mm het makkelijkste te verwerken valt en als je de te solderen delen iets laat overlappen denk ik dat het best wel stevig kan zijn.

    Groetjes Peter.


    Groetjes Peter

02-12-2005, 08:02

dafkikker


Junior lid

Aangemeld: 11-07-2005
Totaal aantal reactie's: 41
Re: werken met messing (Re: demian1290)

    Als je over de sterkte bezord ben,kun je ook hard solderen met zilversoldeer.Maar ja,dan heb je toch ook de goede vloeistof nodig,en moet je well zo'n gas apparaat hebben.Als je dat allemaal eerst nog moet aanschaffen wordt 't een beetje duur natuurlijk.
    Ik zou maar gewoon de"loodgieters"manier gebruiken,ik bedoel,je hoeft er toch niet op te staan?
    Als je bout groot genoeg is lukt dat best.Zelf gebruik ik hiervoor een 100 watt ,gaat vlug,maaar je moet oppassen het niet TE heet te laten worden.Dan wordt je vloeistof afgebrand,en moet je weer opnieuw beginnen.In ieder geval geluk ermee.Hans.


    Hans.
    De eerste vogel krijgt de wurm,maar de tweede muis krijgt de kaas!

04-12-2005, 22:27

Torpedo bouwer


Ere lid

Aangemeld: 24-10-2005
Totaal aantal reactie's: 525
Re: werken met messing (Re: demian1290)

    Het hangt erg van de constructie af.
    Als het tegen zit en je gaat lekker aan de slag met het verwisselen van de bakken en lepels kan het gebeuren dat op de
    plaatsen waar soldeertin zit de zaak gaat scheuren.
    Ik denk nu ik weet wat je wilt dat HARDSOLDEREN misschien
    uitkomst kan bieden.
    Hoe dat gaat weet ik niet precies ik heb daar geen ervaring mee maar het is met een vlam en een ander soort metaal dan tin.
    Die verbindingen zijn vele malen sterker en mogen ook "belast"
    worden. Succes.


05-12-2005, 02:37

dafkikker


Junior lid

Aangemeld: 11-07-2005
Totaal aantal reactie's: 41
Re: werken met messing (Re: demian1290)

    Voor hard solderen heb je een staafje zilversoldeer nodig,easyflow 34 of zoiets,vloeistof wordt meestal als een poeder geleverd,dat je met water tot een papje maakt.Dit smeer je op de delen waar je wilt solderen.(Tip:waar je geen soldeer wilt hebben,behandel met "twink" of soortgelijke typisten verf.)Met je brander moet het metaal opgewarmd worden tot het een doffe rode kleur aanneemt.Als het op de goede temperatuur is moet je het staafje ddor de vloeistof trekken ,en dan loopt de soldeer wel.Het is natuurlijk wel makkelijk te beschrijven,maar ik zou niet gelijk aan je bak beginnen met dit soort spul.Een beetje ervaring ermee is wel handig,dus doe eerst een paar stukjes die nou niet ZO belangrijk zijn.Dan vindt je vlug hoe veel hitte je nodig hebt.
    Oh ja,vergeet niet het metaal netjes schoon te maken voor je begint.Als de vloeistof "vuil" wordt,vergeet het maar.!Ik hoop dat je hier wat aan hebt,de enige manier waarop je dit soort dingen kan leren is toch gewoon proberen,he?Laat maar n's weten hoe het gaat.


    Hans.
    De eerste vogel krijgt de wurm,maar de tweede muis krijgt de kaas!

15-12-2005, 15:17

superdick


Nieuw lid

Aangemeld: 15-12-2005
Totaal aantal reactie's: 3
Re: werken met messing (Re: demian1290)

    Ik bouw in messing, juist vanwege de gemakkelijke bewerkingen, gewoon solderen is heel makkelijk, moeilijke onderdelen uit meerdere kleinere onderdelen gaan met m2 bouten vast voordat ik met de electrosoldeerbout van 100 watt werk, Na afloop met de gasbrander er over heen om alles goed te laten vloeien.
    Van Conrad op aansteker/butagas plm 20 euro.

    Hardsolderen met hetere brander vergt ook speciaal hardsoldeerzilver.

[Plaats een reactie] Pagina 1 van 3:   <<  1 2 3  >>


Copyright C & C DESIGN