Welkom Gast [Aanmelden]
Uw laatste bezoek: 21-06-2018, 08:30 Vernieuwen


ForumModelbouwRadiografische truckstips voor spuiten van het model

Afdrukbare versie   Doorsturen   Struktuur weergave « Vorige onderwerp | Volgende onderwerp »
Spring naar nieuwste reaktie »
16-05-2006, 17:56

rob6


Nieuw lid

Aangemeld: 16-05-2006
Totaal aantal reactie's: 6
tips voor spuiten van het model

    Beste hobbymannen,

    Ik ben in het bezit van een MAN silent F2000. Ik wil deze op een mooie manier een kleur geven ik ben in het bezit van een airbrush alleen ik krijg de oppervlakken niet echt strak gespoten heeft iemand tips voor mij om het spuitwerk zo strak mogelijk te krijgen.

    mijn andere vraag is hoe kan ik het mooiste een patroon/motief spuiten op de vrachtwagen?


    alvast bedankt

    groeten rob


    JOVINK THE BEST

17-05-2006, 18:38

rob6


Nieuw lid

Aangemeld: 16-05-2006
Totaal aantal reactie's: 6
Re: tips voor spuiten van het model (Re: rob6)

    niemand tips???


    JOVINK THE BEST

18-05-2006, 04:53

dafkikker


Junior lid

Aangemeld: 11-07-2005
Totaal aantal reactie's: 41
Re: tips voor spuiten van het model (Re: rob6)

    Tja,Rob,wat is er precies fout met je spuitwerk?Krijg je dunne plekjes,of "runs",of gewoon geen glans erop?
    Om met die laatste te beginnen,als je terpentijn voor verdunning gebruikt,neemt dat een beetje van de glans af.Je kunt er een paar druppels kerosine bijdoen,dat helpt weer een beetje.Maar je krijgt met een airbrush nooit een "fabrieksglans".Niet genoeg druk.
    Ik doe zelf altijd 2 of 3 lagen doorzichtige lak overheen,dat is meestal genoeg.En je moet okk bedenken,op een model lijkt een te hoge glans niet echt.
    Als je verf loopt,is het natuurlijk te dun,of je beweegt je brush niet vlug genoeg.Let wel,beter 5 dunne lagen dan 1 dikke!
    Ook zorgen dat je verf schoon is,ergo,even door een oude nylon kous gieten.Je zou denken dat nieuwe verf zo kan gebruiken,maar helaas is dat niet altijd zo.
    Ik verdun de verf altijd in een glazen potje,en als het de goede dikte heeft,laat het een net niet doorzichtig spoor op de zijkant als je her er langs laat lopen.
    Verder altijd nog de brush goed schoonmaken na het spuiten.Denk niet"nou,ik doe de rest in een half uur weer",dat is lang genoeg om verf in het spuit kopje te laten opdrogen.
    Nou,ik hoop dat dit je wat helpt.In ieder geval geluk ermee.
    m.v.g.Hans.


    Hans.
    De eerste vogel krijgt de wurm,maar de tweede muis krijgt de kaas!

18-05-2006, 08:16

rob6


Nieuw lid

Aangemeld: 16-05-2006
Totaal aantal reactie's: 6
Re: tips voor spuiten van het model (Re: rob6)

    ik krijg spikkeltjes op mijn spuit werk dat is het grote probleem en in welke verhouding moet kan ik de verf het beste mengen???

    mijn andere vraag is hoe kan ik het beste de strepen er op maken door midden van schilderen of spuiten????

    in ieder geval vast bedankt

    groeten rob


    JOVINK THE BEST

18-05-2006, 17:15

rottierood


Ere lid

Aangemeld: 25-08-2004
Totaal aantal reactie's: 416
Re: tips voor spuiten van het model (Re: rob6)

    De spikkeltjes of sinasappeleffect wat je bedoelt heeft te maken met de druk.Te weinig druk levert in de spuit 'gesputter'op.Daardoor krijg je het effect wat niet gewenst is.

    Om een streep er op te maken zal je zgn goudband moeten gebruiken.Dit tape is geelkleurig en heeft aan de zijkant geen ribbels.Na het spuiten de verf even laten aantrekken,en dan de tape rustig verwijderen.

    Ga je het met de kwast,dan heb je kans op kwaststrepen.Is niet fraai.Ook hetzelfde tape gebruiken wat ik hier boven beschreven heb.
    hier een foto van mijn truck die ik gespoten heb,ook de strepen.
    gr Marcel.

    http://


    als je goed bent voor je model,is het model goed voor jou.

19-05-2006, 16:07

rob6


Nieuw lid

Aangemeld: 16-05-2006
Totaal aantal reactie's: 6
Re: tips voor spuiten van het model (Re: rob6)

    waar kan ik die tape halen? en nog een vraag wat gebruik je dan voor de rest afte dekken? en welke druk is gewenst?


    JOVINK THE BEST

19-05-2006, 21:14

DPLA7642VP


Ere lid

Aangemeld: 18-02-2006
Totaal aantal reactie's: 513
Re: tips voor spuiten van het model (Re: rob6)

    Hallo Rob,

    Ik had eerst ook problemen met het air-brusch spuiten, last van druppelen van het spuitmondje en het spuitwerk werd niet echt mooi, te weinig luchtdruk.

    Ik spuit nu met veel meer luchtdruk, tussen de 3 en 4 bar.
    Dit gaat stukken beter, maar als ik grote stukken moet spuiten, zoals een cabine of een bak, dan gebruik ik toch een professionele verfspuit, dit geeft een mooiere verneveling van de verf en bovendien een gladder spuitoppervlak.

    Bij kleine spuitoppervlakken zoals een chassis, dan gebruik ik het air-brusch spuitje, want dan kan je makkelijker overal tussen komen.

    Ja, Rob en dan spreekt natuurlijk ook de ervaring mee, ik wil jou adviseren om eerst goed te oefenen op proefstukken(jes) om ervaring met het spuiten op te doen, want de kunst van goed spuiten is best moeilijk, soms gaat het bij mij ook nog wel eens mis, als ik de verf te dun heb, dan krijg je snel zakkers, maar dan schuur ik het geheel weer en spuit ik alles weer opnieuw, is de verf te dik, dan krijg je een sinaasappel-effect, wat ook weer niet mooi is, ook dan weer schuren met waterproef schuurpapier 800.
    Oefening baart kunst en je moet veel geduld hebben, niet even gauw spuiten en overspuiten, eerst de lak goed laten drogen, tenminste 24 uur.
    Als ik een complete auto moet spuiten ben ik tenminste 10 dagen bezig, voordat het geheel klaar is.
    (in die 10 dagen zit natuurlijk de meeste wachttijd van drogen)

    Wat het glimmen van de verf betreft, ik spuit de meeste onderdelen, zoals chassis, tanks, luchttanks leidingen, voor en achterassen met zijdeglanslak.
    Alleen de cabine spuit ik in hoogglanslak.
    Want als je alles in hoogglanslak spuit wordt het ook al zo'n glimmende kerstbal, dat is niet erg mooi en natuurgetrouw.

    De lak verdun ik altijd met wasbenzine i.p.v. met terpetine, wasbenzine heeft het voordeel dat de lak wat sneller droogt, maar als je Sikkens autolak gebruikt, dan moet je verdunnen met tinner.

    Ik gebruikte eerst ook Sikkens autolak voor de chassis en de onderdelen, maar die lak is nogal duur en alleen maar verkrijgbaar in 1 liter verpakking.
    Alleen de cabine spuit ik nog wel met Sikkens autolak.
    Alleen als je niet oplet, wordt de Sikkens autolak snel hard in de pot, als de autolak wat langer staat.
    Tip :
    Als je bus gaat afsluiten even een dun laagje tinner boven op de lak gieten en de bus sluiten, dan kan je de autolak wel veel langer bewaren.

    Ik gebruik nooit hobby verf/lak van Rumbol of Revell, deze verf vindt ik zelf niet erg geschikt voor metaal en kunststof (hechtingsproblemen)

    Als je kunststof gaat spuiten, eerst de kunststof behandelen met een kunststof primer, want ander hecht de lak niet.

    Metaal ook eerst behandelen met een primer, daarna nat schuren met waterproef schuurpapier 800.
    Daarna het geheel goed ontvetten en stofvrij maken.

    De lak altijd zeven met een oude nylonkous, want er kan soms weleens harde stukjes/ verfrestjes in de lak zitten vanaf fabriek.

    Hopelijk heb je wat aan mijn informatie en tips.

    Succes met het spuiten.

    p.s.
    Laat het ons eens even weten of het spuiten gelukt is.


    VOLVO FH 16 750
    Volvo......... ik rol

    Groetjes,
    Piet

20-05-2006, 16:34

rob6


Nieuw lid

Aangemeld: 16-05-2006
Totaal aantal reactie's: 6
Re: tips voor spuiten van het model (Re: rob6)

    ik zal zeker laten weten of het gelukt is dan zal ik ook een paar foto's plaatsen als het spuiten achter de rug is ik ben nou nog bezig met het gronden en schuren. bedankt voor de tips

    Als iemand nog tips heeft voor het spuiten van de lijnen hoor ik dat graag!

    groeten

    rob


    JOVINK THE BEST

[Plaats een reactie] Pagina 1 van 1:   <<  1  >>


Copyright C & C DESIGN