Welkom Gast [Aanmelden]
Uw laatste bezoek: 17-10-2018, 15:06 Vernieuwen


ForumModelbouwRadiografische trucksreed contact

Afdrukbare versie   Doorsturen   Struktuur weergave « Vorige onderwerp | Volgende onderwerp »
Spring naar nieuwste reaktie »
08-03-2007, 10:11

Ralphie


Junior lid

Aangemeld: 03-09-2005
Totaal aantal reactie's: 37
reed contact

    Ik wil een loskoppelbare dieplader gaan maken waarbij de koppeling gaat werken met een schroefspindel. De schroefspindel wil ik op afstand kunnen inschakelen maar deze moet uitschakelen als hij "aan het einde" is. Dit laatste wil ik doen met reed contacten. Wie kan mij uitleggen hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?

    Alvast bedankt voor de antwoorden.

08-03-2007, 20:39

Torpedo bouwer


Ere lid

Aangemeld: 24-10-2005
Totaal aantal reactie's: 525
Re: reed contact (Re: Ralphie)

    Hallo Ralphie
    Eerst even wat informatie voor allemaal.
    Een Reed contact is een schakelaar ,meestal in een glazen luchtledig
    buisje.
    Dit is gedaan om vonkvorming die bij het maken en verbreken van het contact zou kunnen ontstaan minder kans te geven.
    De contacten van een Reed contact zijn te bedienen door middel van een magneet bij deze contacten in de buurt te houden.
    Bij mijn weten zijn er soorten die normaal gesloten zijn en open gaan als je met een magneetje in de buurt komt.
    Maar meestal is het een open schakelaartje die sluit als er een magneetje bij gehouden wordt.
    Wat jij voor ogen hebt is waarschijnlijk een moer die door de schroefspindel wordt bewogen en bijvoorbeeld van links naar rechts beweegt.
    Op deze moer zou je een magneetje kunnen lijmen en bij de twee uiterste standen van deze beweging een Reed contact om de draden van de motor die de schroefspindel aandrijft te onderbreken.
    Je hebt dus normaal gesloten contactjes nodig.
    Nu zijn er vast collega bouwers die het gebruik van een magneet niet zo'n goed idee zullen vinden in combinatie met de ontvanger in de buurt,zeker niet als deze magneet ook nog gaat bewegen!!
    Ik zou zelf ook niet zo snel kiezen voor Reed contactjes.
    Kun je wat meer vertellen over hoe jou idee is ontstaan om Reed contacten te gebruiken?
    Groeten John.


09-03-2007, 16:18

Ralphie


Junior lid

Aangemeld: 03-09-2005
Totaal aantal reactie's: 37
Re: reed contact (Re: Ralphie)

    Het idee van de reedcontactjes is ontstaan toe ik ergens op het internet gezien heb dat iemand deze gebruikt had. Als er betere oplossingen zijn dan hoor ik het graag.

09-03-2007, 17:39

Torpedo bouwer


Ere lid

Aangemeld: 24-10-2005
Totaal aantal reactie's: 525
Re: reed contact (Re: Ralphie)

    Hoi Ralphie
    Wat ik voor mijn spindel in de scania LS110 afsleepwagen gebruik zijn twee micro schakelaartjes,een voor elke eindstop.
    Ze hebben een gesloten contact wat open gaat als ze door de nokjes die zich op het schuivende gedeelte van de spindel bevinden bediend worden.
    Nu is het zo gemaakt dat wanneer er een schakelaar de stroomdraad van de motor onderbreekt, de motor als de stroom wordt omgekeerd toch in de andere richting wel stroom krijgt.
    Dit kan je toepassen als je over de contacten die je gebruikt een diode plaatst.
    Ik kan dus op mijn zender een schakelaar bedienen die de motor laat draaien totdat deze wordt afgeschakeld door de eindschakelaar.
    Door de schakelaar op de zender nu in de andere stand te zetten keert de stroom door de schakelaar om en werkt de diode mee om de motor weer te laten draaien in de andere richting zo dat de schakelaar die eerst geschakelt werd weer wordt vrij gegeven.
    De motor draait nu zolang de andere kant op totdat de andere eindschakelaar door een andere nok wordt bediend, en blijft dan in deze stand staan tot de schakelaar op de zender weer bediend wordt.
    Maar kan je niet beter met een servo werken?
    Of kan dat bij jou model niet?
    Groeten John


    (Gewijzigd door Torpedo bouwer op 09-03-2007, 17:41)

11-03-2007, 21:50

Ralphie


Junior lid

Aangemeld: 03-09-2005
Totaal aantal reactie's: 37
Re: reed contact (Re: Ralphie)

    Hoi John,

    Ik ben alleen nog maar aan het nadenken over een nieuw project en kan dus nog alle kanten op. Kun je iets meer vertellen over jou oplossing en misschien foto's plaatsen. Ik ben niet zo'n techneut dus kan ik wel wat hulp gebruiken.

    Ralph

12-03-2007, 21:35

Torpedo bouwer


Ere lid

Aangemeld: 24-10-2005
Totaal aantal reactie's: 525
Re: reed contact (Re: Ralphie)

    Hoi Ralphie
    Hier zijn wat foto's en een schema van hoe ik de hefarm van de Scania afsleepwagen laat bewegen en stoppen.
    De motor is een gelijkstroommotor met een grote vertagingskast.
    De motor zit onder het chassis op de plaats van de achterste as
    Aan de motor zit een messing bus met schroefdraad M12
    in deze bus is een bout gedraaid met een schuine bovenkant.
    Aan deze bovenkant is ook een strip gemaakt met twee omgevouwen
    stukjes waar de schakelaars op moeten schakelen.
    Een ongevouwen stukje zit boven ,als max stand
    De andere beneden als min stand.
    De schakelaars zitten ieder op een eigen positie vast ten opzichte van het chassis
    Als de motor in de begin positie staat ,is de arm omhoog in de max stand.
    Stel de motor gaat draaien , de arm begint te dalen door zijn eigen gewicht.
    De bout wordt eigenlijk in de messing bus gedraaid.
    De strip met de omgevouwen stukjes gaat naar beneden, na enige seconden
    wordt de max schakelaar vrij gegeven maar de motor blijft gewoon draaien.
    We gaan verder naar beneden tot de arm is gekanteld en op de rijweg ligt.
    Nu is de min stand bereikt en de min schakelaar heeft de stroom door de motor afgeschakelt.
    Als ik nu de stroom door de motor omkeer zal deze de andere kant op draaien.
    De messing bus draait de bout weer uit de bus.
    De min schakelaar wordt vrij gegeven maar de motor blijft gewoon draaien.
    Doordat het schuine gedeelte op de bout vierkant is gemaakt blijft deze in de arm.
    Op deze manier wordt de arm dus omhoog gestempeld.
    De rest is nu goed te voorspellen : de bout gaat uit de bus en als de arm weer in de
    verticale positie is wordt de motor door de max schakelaar afgeschakelt.
    Nu zijn we weer bij de beginpositie aangekomen




    Rest mij nog een uitleg over de schakelaars en diode's
    Een diode laat de stroom maar naar een richting door (in de richting van de pijl)
    Als de plus aan het driehoekje is kan de stroom er door ,als de plus aan het streepje is niet.
    In het schema is te zien dat er twee diode's over de schakel contacten zijn aangebracht
    Stel er is een plus bovenaan , de stroom gaat nu door de diode.
    NIET DOOR DE SCHAKELAAR WANT DIE STAAT NOG IN DE OPEN CONTACT STAND
    EN WORDT PAS NA ENIGE SECONDEN VRIJ GEGEVEN
    Doordat de motor nu via de diode toch stroom krijgt draait deze zeg maar rechtsom.
    Dit blijft zo tot de zeg maar max schakelaar wordt bedient.
    Nu gaat de B schakelaar open en de stroom kan niet verder want het contact is open.
    Deze situatie blijft bestaan tot dat de stroom door de schakeling wordt omgedraaid.
    PLUS WORDT MIN EN MIN WORDT PLUS
    De diode bij B gaat nu de plus doorlaten,na enige seconden wordt schakelaar B vrijgegeven
    De motor draaid de andere kant op,net zo lang tot schakelaar A de stroom door de motor afschakelt.
    De stroom kan niet door diode A omdat deze niet in de doorlaat positie staat.
    Zo is de beginsituatie weer bereikt.
    Hiermee wil ik het belang van de diodes laten zien.
    Omdat als je met alleen maar schakelaars zou nemen met de gesloten (opengaande) contacten
    krijg je de motor zonder deze diodes niet aan het draaien om dat er minstens twee contacten
    gesloten moeten staan om stroom door de motor te laten vloeien.
    De diodes fungeren als het ware als start hulp voor de motor tot dat deze de schakelaar die
    daarvoor de motor had afgeschakelt weer vrij geeft.
    Deze stap voor stap uitleg is bedoelt voor iedereen die wat meer wil weten over schakeltechniek
    in de elektronica.
    Ik hoop dat het zo duidelijk is
    Groeten John


12-03-2007, 23:30

Henk


Ere lid

Aangemeld: 17-08-2004
Totaal aantal reactie's: 545
Re: reed contact (Re: Ralphie)

    Nou John, beter zou ik het niet kunnen vertellen.

    Strikt genomen loopt de motor een fractie trager aan, omdat er een (kleine) spanningsval over de diode is. Vaak ongeveer 0,4...0,9V Afhankelijk van het gebruikte type en de door te laten stroom. Maar hier hebben we meestal geen last van. Zodra het schakelcontact weer gesloten is krijgt de motor weer de volle spanning.

    De meeste "standaard" diodes zijn toetepassen. Slechts als er veel stroom door de motor verbruikt wordt kan het raadzaam zijn een zwaarder type te kiezen. Maar vaak is een diode uit de 1N4001 serie (1A) al ruim voldoende. In de mast van de towtruck heb ik (mede om de afmeting) 1n4148 diodes gebruikt. Deze kunnen circa 100mA continue doorlaten. Maar omdat ze slecht korte tijd de stroom doorlaten zijn deze sterk genoeg voor mijn toepassing.


    Greetz

    Henk

    Modelbouw Vereniging Papendrecht

[Plaats een reactie] Pagina 1 van 1:   <<  1  >>


Copyright C & C DESIGN