Welkom Gast [Aanmelden]
Uw laatste bezoek: 25-06-2018, 21:47 Vernieuwen


ForumModelbouwRadiografische trucksservo regelaar

Afdrukbare versie   Doorsturen   Struktuur weergave « Vorige onderwerp | Volgende onderwerp »
Spring naar nieuwste reaktie »
28-04-2009, 16:20

Peerke


Ere lid

Aangemeld: 09-07-2004
Totaal aantal reactie's: 737
servo regelaar

    HOI.
    ik probeer verbouwde servo's als lier te misbruiken.
    maar om de potmeter te vervangen met weerstanden. moest het dan 5 of 5kilo ohm zijn.
    en de 3 punten met 2 weerstanden verbinden.
    de servo's zijn de huistuin en keuken standaard servo's van conrad.

    groete Peerke


    mijn website verhuisd naar andere provider er zullen vast een paar foto's missen.

    nu wat trucks afmaken. XF klaar.

    www.pvr-modelbouw.nl

    voorzitter TechTeam. www.mtc-techteam.nl

30-04-2009, 17:13

JanvM


Junior lid

Aangemeld: 28-08-2005
Totaal aantal reactie's: 75
Re: servo regelaar (Re: Peerke)

    Een servopotmeter is 5k. Vooropgesteld, dat deze bij de servonulstand ook exact in het midden staat, moet deze worden vervangen door twee weerstanden van 2k5. Nu is dit geen gangbare weerstandswaarde, dus dan neem je de dichtstbijzijnde. Dat is dus 2k2 of 2k7.

    Nu zul je bij veel servo's de potmeter helemaal niet hoeven te vervangen. Als je maar zorgt, dat deze het eindtandwiel niet meeneemt en dat-ie in de nulstand wordt gefixeerd (met bijv. kontaktlijm).

    Eigenlijk moet je voor deze toepassing ook de dode slag van de servo vergroten. Zonder deze modificatie gaat-ie namelijk bij het minste of geringste draaien. Hoe dat bij een Conrad servo moet weet ik niet. Er zal vast wel ergens een condensatortje, een weerstand (of allebei) aanwezig zijn, waarmee de dode slag wordt bepaald.

    Bij het draadje van de FTF-met-Hulokraan van Peter heb ik echter al eens gepost hoe je van een Futaba S3003 servo-elektronica een motorompoler kunt maken. Met dezelde elektronische modificatie kun je van een servo ook een winch maken. De enige mechanisch aanpassing, die dan nog nodig is, is het verwijderen van de blokkeringsnok op het eindtandwiel.
    Omdat ik niet weet hoe je op dit forum naar een posting kunt verwijzen, komt het hele verhaal hier nog een keer:

    HOE JE VAN EEN SERVO ELEKTRONICA VAN EEN FUTABA S3003 SERVO EEN MOTOROMPOLER KUNT MAKEN.

    Deze motorompoler is belastbaar tot 0,5 Ampere, wat ruimschoots voldoende is voor miniatuur vertragingsmotortjes. Bij het uittesten gebruiken we een ontvangerkanaal, dat met een kruisknuppel wordt bediend.

    Allereerst een plaatje van de componentenzijde van de print. Het servomotortje is t.b.v. het testen nog aanwezig, maar dat wordt natuurlijk t.z.t. verwijderd, waarna de draden van het aan te sturen motortje op de vrijgekomen aansluitingen worden vastgesoldeerd:



    DE NULSTAND

    Op de plaats waar de potmeter zat zijn twee weerstandjes gesoldeerd (links op de foto). Gemakkelijker is het eigenlijk om de potmeter te laten zitten. Deze verdraai je zodanig, dat het motortje stil staat als de knuppel van de zender in de middenstand staat. Vervolgens kun je de as dan met een druppeltje kontaktlijm vastzetten.
    Een andere manier is een instelpotmetertje van 5k monteren. Ook die verdraai je zodanig, dat het motortje stil staat als de kruisknuppel in de middenstand staat.
    Als je voor weerstandjes kiest heb je kans, dat je wat met de waarde moet experimenteren om de nulstand redelijk goed te krijgen. Dat was hier ook het geval. De gezamenlijke waarde moet een beetje in de buurt blijven van 5k, maar dat is niet erg kritisch.

    We hebben een weerstandje van 2k2 (rood-rood-rood) gemonteerd:



    En een weerstandje van 3k3 (oranje-oranje-rood) aan de andere zijde:



    Je hebt een goede kans, dat je deze weerstandswaarden zo over kunt nemen, maar je bent gewaarschuwd. De weerstandjes worden in de buitenste potmeteraansluitingen geplaatst. De topdraadjes komen beide in de middenaansluiting. Als het niet gemakkelijk lukt om ze beide in het gat te priegelen kun je ook één topdraadje door het gat steken en vastsolderen en het andere topdraadje vastsolderen aan het eerste.

    Er wordt nu eerst getest of het motortje in de knuppelmiddenstand stil staat. Heel precies komt dit niet, maar hoe minder je de knuppel moet bewegen om 'm stil te krijgen, hoe beter.

    DE DODE SLAG

    Tenslotte gaan we de dode slag veranderen. Hiervoor hebben we een condensator nodig met een waarde tussen 10nF en 100nF. Allereerst de plaats, waar deze komt te zitten:



    Bij de pijl is er een condensator van 100nF over de bestaande condensator gesoldeerd. Je ziet, dat deze iets groter en donkerder van kleur is dan het condensatortje, dat er op de foto direkt onder zit en ook groter dan alle andere condensatoren (alle bruinkleurige componentjes op de print).
    Nu zullen de meeste hobbyisten geen smd-condensatoren hebben, maar een gewone keramische condensator uit een motorontstoorset kun je natuurlijk ook gebruiken. Als je de condensator bij een elektronicawinkel gaat kopen kun je ook een Sibatit type vragen. Dat zijn tamelijk kleine, blauwkleurige condensatoren.
    Ga niet proberen de reeds aanwezige condensator te verwijderen, het is veel gemakkelijker om de nieuwe condensator hieraan parallel aan te sluiten en last heb je er niet van.

    Bij een waarde van 100nF moet je de kruisknuppel op de zender tot ongeveer halverwege bewegen voordat het motortje gaat draaien. Bij een waarde van 47nF is dit ongeveer een kwart.

    Bij bediening met een 3-positie schakelaar is 10nF al voldoende. Zo'n condensatortje kun je ook van het servoprintje afslopen. Rechts van de motoraansluitingen zitten twee condensatortjes van 10nF elk en ook nog een weerstandje. Deze drie componenten heeft de motorompoler eigenlijk niet nodig. De condensatortjes dienen namelijk voor de motorontstoring en de weerstand voor de elektronische motordemping. Uiteraard moet je het motortje, dat straks aangestuurd gaat worden, zelf van een ontstoorset voorzien en motordemping dient om een servo precies op tijd te laten stilstaan. Bij een motorompoler heeft deze geen nut.

    Eventueel kun je het printje ter hoogte van de motoraansluitingen inkorten. De drie componenten rechts van het motortje hebben (zoals reeds geschreven) geen functie meer en dat geldt ook voor de printsporen, die hier zitten.

    (Gewijzigd door JanvM op 30-04-2009, 17:14)

08-05-2009, 08:35

Peerke


Ere lid

Aangemeld: 09-07-2004
Totaal aantal reactie's: 737
Re: servo regelaar (Re: Peerke)

    HOI.
    Ik heb het verhaal gelezen. en 's naar het printplaatje gekeken.
    maar ik denk dat het bijzetten van een condensatortje toch boven mijn soldeercapaciteiten te boven gaat.
    ik denk dat ik ook begin met het vastlijmen van de potmeter. en later misschien nog ga proberen de potmeter te vervangen.
    eerst het shovetje maar afmaken. dan kan ik er altijd nog naar kijken.

    bedankt
    Peerke


    mijn website verhuisd naar andere provider er zullen vast een paar foto's missen.

    nu wat trucks afmaken. XF klaar.

    www.pvr-modelbouw.nl

    voorzitter TechTeam. www.mtc-techteam.nl

18-09-2009, 10:01

Peerke


Ere lid

Aangemeld: 09-07-2004
Totaal aantal reactie's: 737
Re: servo regelaar (Re: Peerke)

    goedendag.
    ik heb inmiddels een aantal mensen er naar laten kijken.
    de servo waar de print uitkomt is de modelkraft rs-2 de servo als lier blijkt meer dan sterk genoeg.
    ik heb alleen naar aanleiding van de foto met de onderzijde van de print zitten zoeken naar condensatoren.
    ik heb een bruin blokje naast een van de pootjes van de potmeter. met een zwartblokje waarschijnlijk een weerstand, ertussen.
    en de andere zit iets verder weg die zit in de buurt van de chip.
    de code CT en CS zullen misschien iets kunnen duiden op condensator.

    echter heb ik aan de andere zijde van de print een voor mij herkenbare condensator ontdekt zo'n zwart tonnetje maar die is 470 microF ( uf met de u in spiegelbeeld).

    ik zal kijken of ik vanavond een foto van de beide zijden van deze print kan plaatsen.

    moet ik dan toch een of beide van de CT en CS voorzien van een extra condensator. voor de dodeslag.

    bvd Peerke


    mijn website verhuisd naar andere provider er zullen vast een paar foto's missen.

    nu wat trucks afmaken. XF klaar.

    www.pvr-modelbouw.nl

    voorzitter TechTeam. www.mtc-techteam.nl

18-09-2009, 10:48

JanvM


Junior lid

Aangemeld: 28-08-2005
Totaal aantal reactie's: 75
Re: servo regelaar (Re: Peerke)

    Wat ik hier opgeef werkt alleen voor Futaba servo's met een elektronica, die is gebaseerd op een BAL6688. Dit IC is custom-made voor Futaba, dus dat kom je in andere servo's niet tegen. Bij andere merken/typen IC's wordt de dode slag eveneens bepaald door een condensator en/of weerstand, maar daarbij is deze zelden onbeperkt te vergroten. Vaak heeft het dan weinig zin om hieraan wat te veranderen.
    Bij Conrad servo's weet ik niet welk servo-driver IC er wordt gebruikt. Bij de meeste typen is wel te achterhalen hoe de dode slag wordt gevormd, dus dat wil ik wel voor je uitzoeken als je het typenummer opgeeft. De condensator, die je hebt gevonden is het in ieder geval niet. Deze zal wel een waarde hebben van 470 nanoFarad (nF), want anders is het een grote joekel. Is het IC misschien een M51660L ? In dat geval moet je zoeken naar een weerstand van enkele honderden Ohm en deze verwijderen (zit tussen pin 9 en 11; pin 1 zit bij het rilletje bovenop de behuizing).

23-09-2009, 13:44

Peerke


Ere lid

Aangemeld: 09-07-2004
Totaal aantal reactie's: 737
Re: servo regelaar (Re: Peerke)

    HOI ik ga het voor de elektronica over een andere boeg gooien.
    ik heb dit dingetje staan.
    bruder compactlader

    en ik bouw het model van de CAT minishofel waar deze problemen mee zijn. omdat ik niet tevreden ben over de "bobcat"
    de bobcat krijgt dan voorlopig een plaatsje op een dieplader.

    hier zitten 2 picoregelaartjes in. die mooi op deze plaats passen.
    en een kleine ontvanger in een 40mhz.
    dan zouden zomaar 2 van de 3 problemen die ik op dit moment nog heb met dit model over.
    en het laatste probleem moet ik nog wat onderdeeltjes voor maken. maar dat belooft ook te gaan lukken.

    iedereen toch bedankt voor alle tips

    groete Peerke


    mijn website verhuisd naar andere provider er zullen vast een paar foto's missen.

    nu wat trucks afmaken. XF klaar.

    www.pvr-modelbouw.nl

    voorzitter TechTeam. www.mtc-techteam.nl

[Plaats een reactie] Pagina 1 van 1:   <<  1  >>


Copyright C & C DESIGN