Welkom Gast [Aanmelden]
Uw laatste bezoek: 22-10-2018, 11:03 Vernieuwen


ForumModelbouwPresenteer uw model in aanbouwScania 141 met wissellaadbak

Afdrukbare versie   Doorsturen   Struktuur weergave « Vorige onderwerp | Volgende onderwerp »
Spring naar nieuwste reaktie »
24-12-2010, 18:19

peter


Ere lid

Aangemeld: 06-09-2004
Totaal aantal reactie's: 360
Scania 141 met wissellaadbak

    Enige jaren geleden (van 1982 tot 1988 ) heb ik deze Volvo F12 met wissellaadbakken in de schaal 1:8 gemaakt .
    De hele combinatie is met de zender te bedienen dus ook de bakken zijn radiografisch bedienbaar.




    De buitenkant van de zender en de indeling heb ik toen zelf gemaakt,
    de elektronica heeft Jan van Mouwerik toen gemaakt, net als de zender en elektronica voor de Spieringskraan.






    Nu mijn ideetjes op waren wat betreft het bedenken van een nieuwe uitdaging heb ik besloten deze vrachtwagen met wissellaadbakken te gaan maken maar dan in de schaal 1:16 en helaas voor Piet wordt het geen Volvo,zoals deze, maar een Scania 141.


    Groetjes Peter

24-12-2010, 23:50

DPLA7642VP


Ere lid

Aangemeld: 18-02-2006
Totaal aantal reactie's: 513
Re: Scania 141 met wissellaadbak (Re: peter)

    Hallo Peter,


    Hmmm, dat is nou weer jammer voor mij ???

    Maar een Scania 141 V8 is ook een mooie auto hoor !!

    Succes met de bouw !


    VOLVO FH 16 750
    Volvo......... ik rol

    Groetjes,
    Piet

29-12-2010, 12:58

lexsemtex


Nieuw lid

Aangemeld: 11-02-2009
Totaal aantal reactie's: 10
Re: Scania 141 met wissellaadbak (Re: peter)

    hoi peter

    dat zal weer een mooie aan winst
    voor de baan worden.
    veel plezier en succes met bouwen.

    groeten uit schagen.

02-01-2011, 12:50

peter


Ere lid

Aangemeld: 06-09-2004
Totaal aantal reactie's: 360
Re: Scania 141 met wissellaadbak (Re: peter)

    Hallo iedereen,

    Allereerst de allerbeste wensen voor het nieuwe ( bouw ) jaar.


    Tussen kerst en nieuwjaar een beginnetje gemaakt met de Scania hier het resultaat.




    Er moest ook een nieuwe naaf gemaakt worden omdat deze wagens geen naafredutie hadden.
    Dit is ook gelijk de moer om de wielen vast te zetten op de as.




    Groetjes Peter

04-01-2011, 18:14

Torpedo bouwer


Ere lid

Aangemeld: 24-10-2005
Totaal aantal reactie's: 525
Re: Scania 141 met wissellaadbak (Re: peter)

    Hoi Peter
    Ik ben ervan overtuigd dat ook deze uitdaging weer een voortreffelijk model zal opleveren.
    Veel bouwplezier gewenst.

    John


08-01-2011, 13:24

Sjoerd


Nieuw lid

Aangemeld: 23-02-2008
Totaal aantal reactie's: 13
Re: Scania 141 met wissellaadbak (Re: peter)

    Hallo Peter , je kan het niet laten om mijn(ricardo) te volgen met je wisselbakken

15-01-2011, 16:42

peter


Ere lid

Aangemeld: 06-09-2004
Totaal aantal reactie's: 360
Re: Scania 141 met wissellaadbak (Re: peter)

    Nog even tijd gehad voor een stukje cabine.











    O ,sorry Sjoerd, ik wist niet dat jij (Ricardo) daar al mee bezig was.


    Groetjes Peter

15-01-2011, 18:12

JanvM


Junior lid

Aangemeld: 28-08-2005
Totaal aantal reactie's: 75
Re: Scania 141 met wissellaadbak (Re: peter)

    .........Enige jaren geleden (van 1982 tot 1988 ).........

    Als je er nu weer net zo lang over gaat doen hoef ik me nog even niet druk te gaan maken. Dus......doe rustig aan, neem de tijd, ga niets overhaasten!

    Tja, die goeie ouwe tijd toen we nog jong en knap waren. Uren, dagen, maanden, jaren prutsen en priegelen. Tegenwoordig zijn we alleen nog knap (ik dan tenminste)en wordt er nog steeds geprutst en gepriegeld (door jou dan). Er zijn ook modellen met EENVOUDIGE functies hoor!

15-01-2011, 20:56

peter


Ere lid

Aangemeld: 06-09-2004
Totaal aantal reactie's: 360
Re: Scania 141 met wissellaadbak (Re: peter)

    Hoi Jan

    Kijk eens wat een schattig EENVOUDIG modelletje mijn vorige projectje was kan alleen maar rijden en sturen voor de rest helemaal niets.( ik kan het dus wel iets eenvoudigs maken)



    Maar als het goed is is de bouwtijd van de Scania 141 niet zo lang als die van de Volvo.


    Groetjes Peter

15-01-2011, 21:43

JanvM


Junior lid

Aangemeld: 28-08-2005
Totaal aantal reactie's: 75
Re: Scania 141 met wissellaadbak (Re: peter)

    Kijk, dat zijn de modelletjes waar ik nu van hou. Absoluut een snoepie. Sturen en gasgeven, meer kan 't ie niet en meer is ook nergens voor nodig.

    En wat ik al schreef, doe nou maar rustig aan met die Scania 141, gehaast is nergens voor nodig.

    Waarom wordt het eigenlijk een Scania en geen Volvo?

17-01-2011, 17:29

Sjoerd


Nieuw lid

Aangemeld: 23-02-2008
Totaal aantal reactie's: 13
Re: Scania 141 met wissellaadbak (Re: peter)

    De MAN TGA heeft ook wissellaadbakken.

18-01-2011, 13:41

Volvo_freak


Lid

Aangemeld: 20-02-2007
Totaal aantal reactie's: 120
Re: Scania 141 met wissellaadbak (Re: peter)

    mooi projectje Peter, is eens wat anders zowel qua cabine als opbouw
    ga je er ook een kraantje opzetten zoals op de Volvo?

    heb je nog meer foto's van die Volvo?
    ben wel benieuwd hoe hij er voor de rest uizag


    Vriendelijke groeten Volvo_freak
    Volvo the Swedisch pride

18-01-2011, 13:52

JanvM


Junior lid

Aangemeld: 28-08-2005
Totaal aantal reactie's: 75
Re: Scania 141 met wissellaadbak (Re: peter)

    Volvo freak, er zijn veel meer foto's van de Volvo F12 dus daarvan kan 't ie er best wel even een paar tonen. Met name van de onderzijde van de aanhanger, waarin een zelf ontworpen en zelf gebouwde luchtvering zit (aangestuurd met een niet al te stille compressor). Ik vind eigenlijk, dat dit in de Scania 141 ook weer moet!!!!!..............dan is 't ie in ieder geval weer een flinke poos langer bezig.

    (Gewijzigd door JanvM op 18-01-2011, 13:54)

23-01-2011, 13:12

peter


Ere lid

Aangemeld: 06-09-2004
Totaal aantal reactie's: 360
Re: Scania 141 met wissellaadbak (Re: peter)

    Hoi Jan.

    Als eerst bedankt voor de tip dat er nog meer foto's zijn van de Volvo, ik heb flink in mij archief moeten zoeken naar de foto,s ,dan je vraag waarom een Scania 141 en geen Volvo F12.

    Ik vind een Scania 141 gewoon een gave stoere wagen,we hebben de Scania ook nog niet in de club en je kan hem ook niet in de winkel kopen, de Volvo F12 hebben we al in de club en je kan ze in de winkel kopen.

    Nu nog een beetje geschiedenis van de Volvo F12 schaal 1:8.

    Het was een statisch bouwpakket van een Volvo F12 trekker van het merk Pocher,deze heb ik toen naar RC omgebouwd (zie eerste foto).



    Maar het alleen maar rondjes rijden en niks anders te kunnen doen begon het al gauw te vervelen en moest er dus iets anders verzonnen worden.
    De trekker werd omgebouwd als bakwagen met een afzetbak.





    Toch miste ik nog iets dus werd er ook nog een Effer kraantje opgemaakt.
    Maar alle servo's en elektronica van de poten had ik in de bak gemaakt,maar nu er een kraantje op kwam moest ook de bak open worden en dus de elektronica onder de bak worden gemaakt.










    Dit was alweer een stuk leuker om mee te spelen maar... toch een aanhanger er achter is ook wel leuk en dan niet gelijk het makkelijkste uitkiezen maar een met echt werkende luchtvering.



    Rechts boven op de foto daar zit een compressortje,in het midden van de aanhanger zitten twee luchttankjes van bijelkaar een 500cc lucht en twee hele grote accu's.
    Links boven daar zitten alle aanstuurventielen.
    Links onder de kraantjes voor de luchtdruk te regelen.
    Rechts onder de besturing van de ventielen en de compressor.

    Door het super elektronica(knutsel)werk van JanvM(ouwerik) gaat de compressor automatisch aan als de druk in de ketel onder de 1,5 bar is en deze stopt weer bij een druk van 3 bar en worden de ventielen op de juiste manier aangestuurd.



    De luchtbalgen zijn gemaakt van oude fietsbanden en de hoogte/niveau regelaars zijn gemaakt van messing schijven met diverse kanaaltjes erin om de juiste hoogte te bepalen.



    Via de zender kan er met 1 schakelaar de hoogte van de aanhanger veranderd worden in laag om onder de bak te rijden,in hoog zodat de poten in geklapt kunnen worden en dan in het midden voor de hoogte regeling deze zorgt ervoor dat de hoogte van de aanhanger altijd het zelfde is ongeacht het gewicht wat er op komt.

    De bakwagen de aanhanger en allebei de bakken hebben een eigen ontvanger dus er zitten er vier in deze worden allemaal aangestuurd door 1 zender.(zie eerder in dit draadje)
    Ook de ruitenwisser werken ,de ramen gaan elektrisch open ,de tweede as kan gelift worden ,de kraan werk helemaal en de aanhanger kan automatisch aan en afgekoppelt worden.

    Ik hoop dat ik bij deze aan jullie wens heb voldaan om iets meer info te geven over de Volvo.

    De Scania 141 krijgt geen luchtvering maar hier gaat de bak met hydrocylinders omhoog en waarschijnlijk ook geen kraantje.


    Groetjes Peter

    (Gewijzigd door peter op 23-01-2011, 13:16)

23-01-2011, 14:15

JanvM


Junior lid

Aangemeld: 28-08-2005
Totaal aantal reactie's: 75
Re: Scania 141 met wissellaadbak (Re: peter)

    Doe inderdaad maar geen kraantje, nergens voor nodig .

    Over de luchtvering van de Volvo F12 moet ik nog wel even wat kwijt. Als je al zo veel jaren achter de schermen meekijkt met wat Peter allemaal aan het knutselen is, maak je natuurlijk van alles en nog wat mee. Niet alleen bij het bouwen, waar 't ie dagenlang (enkele weken?) bezig is geweest met het polijsten van het luchtveringsgmechaniek, maar ook bij de shows die we van tijd tot tijd met elkaar bezochten. Nu ga ik al jarenlang niet meer mee naar shows, maar in het verleden was dat wel anders. Eén voorval heb ik zes jaar geleden al eens elders beschreven, hier is het complete verhaal nog een keer:

    Een vriend van mij bouwt vrachtauto's. Het eerste grote project was een Volvo in schaal 1 : 8. Dit werd een superproject, waaraan ook ik een beetje mocht meewerken: een volledig functionerende kraan er op, een afzetbak, een aanhanger met ook weer een afzetbak. Op het laatst zaten er 4 ontvangers in en was alles - met uitzondering van de ruitensproeier - werkend gemaakt.

    De aanhanger werd met een echt werkende luchtvering uitgerust. Ik zal niet gaan uitleggen hoe veel werk de mechanische constructie is geweest, maar reken er op dat dit meerdere maanden werk heeft gekost. De benodigde ventielen werden natuurlijk kant en klaar gekocht, de compressor was gemaakt met een motortje van een fietsband-oppomp-ding, dat bij de Hema was gekocht. Erg klein en compact, maar het maakte wel een afgrijselijke herrie. We hadden het zo gemaakt, dat bij 1,5 bar druk de compressor automatisch ging draaien en dat deze stopte bij 3,5 bar. Aangezien het lekdicht maken van zo'n constructie nooit helemaal lukt, hoorde je om de zoveel minuten de compressor aan slaan.

    Op een show in Maassluis ligt de aanhanger ondersteboven op tafel, zodat het publiek goed kan zien hoe het systeem werkt. Een vrouw staat voorovergebogen zeer geinteresseerd te kijken....RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH, de compressor slaat aan.
    Alsof ze door een wesp gestoken was, vliegt ze omhoog al roepend: dat is niet mijn schuld hoor, ik heb dat niet gedaan, ik heb nergens aan gezeten.......Rustig maar mevrouw, dat hoort zo, dat doet-ie anders ook, hoor!
    Het krijtwitte gezicht, gevolgd door een rode blos, echt, om noooooit te vergeten. Gelukkig kon ze er daarna gelijk om lachen, anders zou zo iemand er ook nog een trauma aan hebben overgehouden!

[Plaats een reactie] Pagina 1 van 6:   <<  1 2 3 4 5 6  >>


Copyright C & C DESIGN